وبلاگ و وب سایت

تفاوت سایت و وبلاگ

ورود پرس یکی از پرقدرت‌ترین پلتفرم‌هایی است که برای مدیریت محتوا طراحی شده است. این سیستم در ابتدا بیشتر برای وبلاگ نویسی استفاده می‌شد؛ اما با توسعه ورودپرس، پتانسیل‌های بالای آن برای ساخت سایت نیز مشخص شد و امروزه طراحی سایت با استفاده از سیستم وردپرس، در گوگل یکی از کوئرهای پر جستجو هست‌. افرادی که بیشترین وقت خود را در فضای اینترنت می‌گذرانند حتماً به‌وضوح با تفاوت سایت و وبلاگ آشنا هستند؛ اما افرادی نیز هستند که هنوز نمی‌دانند که وبلاگ و سایت باهم تفاوت‌هایی دارند‌، زیرا شباهت‌های سایت و وبلاگ نیز کم نیست. اگر جزء کسانی هستید که از تفاوت‌های سایت و وبلاگ اطلاعات کافی ندارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله قصد داریم ابتدا درباره تعریف وبلاگ و تعریف سایت صحبت کنیم و سپس به تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم. در پایان نیز خواهیم گفت که از بین طراحی وبلاگ و طراحی سایت کدام یک مناسب هستند؟ عناوین این مقاله عبارت‌اند از: وبلاگ چیست؟ سایت چیست؟ تفاوت‌های بین آنان و اینکه کدام بهتر است؟

وبلاگ چیست؟

صفحه‌ای اینترنتی است که به منظور نوشتن مقالات و قرار دادن یادداشت‌ها و پست‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان گفت که وبلاگ یک مجله دیجیتال است و اولین صفحه آن به جلد مجله تشبیه می‌شود همچنین مخاطبان خود را تشویق می‌کند به صورت مستمر این صفحه اینترنتی را دنبال کنند و مطالب آن را مطالعه کنند. محتوای وبلاگ بر اساس رویدادهای جدید به نمایش در می‌آید. در واقع کاربر با ورود به وبلاگ ابتدا محتوای جدید و سپس محتوای قدیمی وبلاگ را مشاهده خواهد کرد. سبک وبلاگ گفتگو محور است و معمولا توسط یک گروه و یا یک فرد ایجاد می‌شود.

البته وبلاگ‌هایی زیادی مانند شرکت‌های بزرگ نیز وجود دارد که به تولید محتوای خبری مشغولند و سبک آن‌ها رهبری فکری است. دلایل راه‌اندازی وبلاگ و شروع وبلاگ نویسی عبارتند از: ایجاد کردن یک مجله آنلاین، بیان دیدگاه‌ها و عقاید فردی و اعتبار بخشیدن به تخصص حرفه‌ای فرد وبلاگ نویس. لازم به ذکر است که این موضوع را بدانید که همه وبلاگ‌ها به نوعی یک سایت هستند اما همه سایت‌ها وبلاگ نیستند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید اولین وبلاگ نویسی از دهه نود میلادی شروع شد. واژه وبلاگ (webloge) به معنی دفترچه خاطرات آنلاین توسط یک فرد آمریکایی به نام Jorn Berger استفاده شد. web به معنی شبکه جهانی اطلاعات و Log فایلی است که ثبت کننده اتفاقات در کامپیوتر است. در آن زمان هر کاربر اینترنتی یک صفحه اینترنتی شخصی داشت که در آن صفحه افکار، اتفاق‌های زندگی شخصی، تفسیر‌های اجتماعی و رویدادهای مهم خود را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذاشت.

 در سال ۲۰۰۳ اولین پلتفرم وبلاگ نویسی به عنوان اولین نسخه توسط وردپرس انتشار یافت و این پلتفرم امروزه طرفداران بسیار زیادی دارد و حدود سی درصد از سایت‌های وبلاگ جهان از این پلتفرم استفاده می‌کنند. اگر علاقمندید که برای خود یک صفحه webloge داشته باشید، می‌توانید از دو روش استفاده کنید. یکی از روش‌ها استفاده از سرویس‌های وبلاگ ساز رایگان فارسی مانند بلاگفا است. روش دیگر طراحی آن به صورت اختصاصی است. این روش نیاز به صرف هزینه دارد.

سایت چیست؟

تمام صفحاتی که با Javascript_Java php یا HTML/CSS به نمایش در می‌آیند، سایت هستند. سایت‌ها صرفا فقط با هدف نوشتن مطالب طراحی نمی‌شوند بلکه برای معرفی محصولات، خدمات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. با کمک سایت می‌توان یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کرد. هر سایت شامل چندین صفحه با عناوین صفحه اصلی، صفحه درباره ما، صفحه معرفی محصولات، صفحه معرفی خدمات، صفحه نظرات و بازخوردهای مشتریان، صفحه ضوابط و شرایط و حفظ حریم خصوصی، صفحه تماس با ما و صفحات دیگر است. همه سایت‌ها دارای یک webloge نیز دارند. در صفحه وبلاگ هر سایت یک سری مطلب و نوشته قرار می‌دهند. برای ساختن سایت می‌توان از سیستم‌های سایت ساز مانند پورتال، جوملا، وردپرس، پرستاشاپ و غیره استفاده کرد. بهتر است که هنگام راه‌ اندازی یک سایت یک دامنه اختصاصی برای خود در نظر بگیرید. برای ساختن سایت‌های بزرگ و کاربردی باید هزینه‌های زیادی خرج کرد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ضرورت طراحی سایت مقاله “آیا کسب و کارهای سنتی نیاز به طراحی وب سایت دارند؟” را بررسی کنید.

تفاوت‌های سایت و وبلاگ

تفاوت وبلاگ و وب سایت

تفاوت وبلاگ و وب سایت

  • همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم webloge نوعی سایت است. یک تقاوت میان آنان چگونگی نمایش محتوای آن‌ها می‌باشد. محتوای وبلاگ به طور مدوام آپدیت و به‌روزرسانی می‌شود. با ورود به یک وبلاگ محتواها از جدید به قدیم به صورت معکوس مشاهده می‌شوند‌. از نظر تعداد محتوا، سایت محتوای کمتری از وبلاگ دارد. سایت‌ها برای اهداف تجاری و معرفی محصولات و خدمات طراحی و راه‌اندازی می‌شوند، درحالی که وبلاگ‌ها با محتوای زیاد به عنوان یک مجله دیجیتالی فعال هستند.
  • اگر بخواهیم به دومین تفاوت سایت و webloge اشاره کنیم، باید بگوییم که بیشتر سایت‌ها از نوع استاتیک هستند، یعنی محتوای آن‌ها همواره ثابت است و تغییری نمی‌کند؛ اما وبلاگ‌های جزء سایت‌های پویا و داینامیک به شمار می‌روند. محتوای وبلاگ معمولا به روز می‌شود.‌ وبلاگ‌ نویس‌های فعال هر روز چند مقاله یا پست به مطالب وبلاگ خود اضافه می‌کنند.
  • تفاوت آنان در سازماندهی محتوا نیز به وضوح قابل مشاهده است. در وبلاگ مطالب و نوشته‌ها دارای نام نویسندگان، تاریخ، زیردسته و برچسب هستند و با این ویژگی‌ها بایگانی می‌شوند‌؛ اما در سایت‌ها چنین امکاناتی وجود ندارد و هیچ یک از مطالب بایگانی نمی‌شوند‌.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های آنان این است که در وبلاگ‌ها سیستمی با عنوان سیستم کامنت‌گذاری و مشارکت مخاطبان وجود دارد. در بخش کامنت گذاری کاربران می‌توانند نظرات، انتقادات و سوال‌های خود را عنوان کنند. در سایت چنین امکانی وجود ندارد و مخاطبان نمی‌توانند از طریق کامنت گذاری نظرات خود را ارائه دهند؛ زیرا سایت با هدف‌های تجاری و به صورت رسمی فعالیت می‌کند. برای برقراری ارتباط با مدیران سایت روش‌های دیگر مانند چت آنلاین، ارسال ایمیل و استفاده از فرم تماس وجود دارد.
  • دیگر تفاوت این است که سایت برای مدیریت و رسیدن به اهداف و اجرای کارها به چندین نفر نیاز دارد و یک فرد به تنهایی نمی‌تواند مدیریت یک سایت را برعهده بگیرد. در حالی که یک نفر به تنهایی می‌تواند مدیریت وبلاگ را بر عهده بگیرد؛ زیرا فقط به محتوا و مخاطبانی که محتوا را دنبال می‌کنند توجه دارد و اهداف تجاری در آن جایگاهی ندارد.
  • یک webloge می‌توانند بخش کوچکی از یک سایت بزرگ باشد. بیشتر کسب و کارهای اینترنتی و شرکت‌های تجاری برای آموزش و اطلاع رسانی بهتر به مشتریان خود و همچنین برای به روز رسانی مطالب و انتشار مقالات جدید علاوه بر سایت اصلی دارای یک صفحه webloge نیز هستند. در واقع همه وبلاگ‌ها بخشی از یک سایت نیز می‌توانند باشند، اما تمام سایت‌ها نیز وبلاگ نیستند.

سایت بهتر است یا وبلاگ؟

حالا که به خوبی با مفهوم وبلاگ و سایت و تفاوت‌های آن‌ها آشنا شدید، شاید از خود بپرسید کدام بهتر است؟ در جواب این سوال باید بگوییم که نمی‌توان گفت که سایت بهتر است یا webloge؛ زیرا مناسب بودن هر یک از آن‌ها رابطه مستقیمی با هدف شما دارد. به عنوان مثال اگر قصد راه‌اندازی پورتال آنلاین برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود را دارید، بهتر است که اقدام به راه‌اندازی یک سایت کنید؛ زیرا سایت دارای امکانات، قابلیت‌ها و ویژگی‌های خوبی برای معرفی خدمات دارد. بیشتر کسب‌ و کارها در تمام نقاط جهان یک سایت معمولی دارند که بیشتر به منظور معرفی آن کسب و کار در فضای اینترنت ایجاد شده است.

 کسب و کارهای زیادی نیز علاوه بر داشتن یک سایت، یک webloge نیز طراحی کرده‌اند تا از پتانسیل آن در بازاریابی استفاده کنند. هدف از ایجاد وبلاگ تولید محتوا و جذب مخاطب است. اگر قصد دارید که به صورت مداوم نوشته‌ها و پست‌های خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارید و از نظرات آن‌ها مطلع شوید، ایجاد یک وب لاگ برای شما مناسب‌تر است؛ زیرا وب لاگ‌ها دارای قابلیت کامنت‌گذاری هستند و برای راه‌اندازی و بروز رسانی مطالب آن نیاز به هزینه زیادی نیست؛ اما بروز رسانی مطالب در سایت سخت‌تر و پرهزینه‌ است.

در این مقاله شما را با مفهوم وبلاگ، مفهوم سایت و تفاوت‌های سایت و وبلاگ آشنا کردیم. با مطالعه این مطلب فهمیدید که محتوا و اهداف سایت و وبلاگ با هم تفاوت دارند. همچنین دانستید که همه webloge ها نوعی سایت هستند ولی هر سایتی یک webloge نیست. سایت و وبلاگ نقش بسیار مهمی در رونق بخشی به کسب و کارهای اینترنتی دارند. امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید.

برچسب‌ها: بدون برچسب
0
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات