طراحی سایت آموزشی از آن جهت مهم است که در واقع راهی برای نشان دادن فرهنگ آموزشی به دانشجویان و کاربران این سایت‌ها به شمار می‌رود. سایت‌های آموزشی که بیشتر برای مدارس و دانشگاه‌ها یا مؤسسات غیرانتفاعی آموزشی طراحی و پیاده سازی می‌شوند باید به گونه‌ای باشند که مخاطبان آن‌ها بتوانند دسترسی سریع و آسانی به بخش‌های مختلف سایت داشته باشند. هدف این نوع سایت‌ها جنبه آموزشی بوده و شامل اطلاعات مهمی برای دانشجویان، اعضای هیات علمی و کارکنان موسسه یا مرکز آموزشی است.

وقتی که تکنولوژی پیشرفت کرده است نیاز انسان به بهره گیری از روش‌های جدید ارتباطی افزایش یافته و مشاغل زیادی این روزها در فکر این هستند که برای رسیدن به موفقیت و دستیابی به اهدافشان از این فناوری‌ها به خوبی استفاده کنند. استفاده از اینترنت و همچنین ایجاد سایت برای مشاغلی که درزمینهٔ آموزش فعال هستند مانند مؤسسات و آموزشگاه‌ها فرصت مناسبی را برای رسیدن به این اهداف به وجود آورده است.

همچنین رقابت در این زمینه شدید است؛ زیرا شما این سایت‌ها را باید به‌گونه‌ای طراحی کنید که به محض ورود دانشجو یا دانش آموز توجه او را جلب نماید. مخصوصاً طراحی صفحه اصلی سایت بسیار پر اهمیت است. بسیار مهم است که در عین سادگی و منحصر به فرد بودن اطلاعات مفیدی را در اختیار مراجعه کننده قرار دهد. همه چیز باید برای کاربر و بازدید کننده سایت به صورت واضح و قابل درک نمایش داده شود تا کاربر بتواند با یک کلیک به بخش‌های آموزشی و یا اطلاعیه‌های آموزشی دسترسی داشته باشد.

شما باید توجه به طرح بصری و کاربردی بودن عناصر طراحی را مد نظر قرار دهید. از آنجایی که طراحی سایت آموزشی معمولاً تعداد زیادی پورتال‌ها و سایت‌ها را شامل می‌شود باید به‌گونه‌ای طراحی شود که اساتید و دانشجویان بتوانند به راحتی به بخش‌های مختلف سایت دسترسی داشته باشند.

نکات لازم برای طراحی سایت آموزشی

اگرچه هدف برای مؤسسات خصوصی یا برای دبستان و دبیرستان یا دانشگاه مشابه است اما مخاطبان این دسته از سایت‌ها متفاوت هستند. باید در خصوص این که سایت آموزشی شما برای چه موسسه آموزشی است دقت بیشتری کنید. دبستان‌ها و دبیرستان‌ها مخاطبان آن‌ها معمولاً دانش آموزان و اولیای آن‌ها و یا معلمان و مدیران مدارس هستند. باید همه اطلاعیه‌ها و موارد آموزشی مربوط به مدرسه و دبیرستان در سایت به خوبی نمایش داده شود.

اطلاعات مهم و آموزشی زیادی را می‌توان در این سایت‌ها برای یادگیری بیشتر در اختیار دانش آموزان قرار داد. رویدادهای مربوط به تعطیلات، امتحانات و دیگر رویدادهای مدارس باید در آن به نمایش درآید. در مورد سایت‌های آموزشی دانشگاه‌ها و موسسه‌های آموزشی و مراکز آموزش عالی نیز با توجه به هدف آموزشی که این سازمان‌ها و مؤسسات آموزشی دارند باید طراحی سایت بر اساس آن صورت گیرد.

دانشجویان، دانشجویان احتمالی، اعضای هیئت علمی، مدیران، فارغ التحصیلان و غیره، هرکدام دارای نیازهای خاصی هستند که باید آن‌ها را مد نظر قرار دهید. در ادامه به بیان برخی نکات کلیدی که باید به آن توجه کنیم می‌پردازیم.

عملکرد قوی در جستجو

بهترین راه‌حل‌ها اغلب ساده‌ترین راه حل‌ها هستند. این موضوع حتی برای پیچیده‌ترین وب‌سایت‌ها نیز صدق می‌کند. هیچ چیز بدتر از این نیست که به دنبال یک صفحه خاص بگردید و نتوانید آن را پیدا کنید؛ و از آنجا که این وب سایت‌ها شامل اطلاعات زیادی هستند باید این مورد توجه قرار گیرد.

از ویدیوها استفاده کنید

استفاده از ویدیوها بسیار مهم است. همچنین بسیاری از شیوه‌های آموزشی این روزها از طریق ویدیو و به صورت آنلاین ارائه می‌شود. حتی می‌توانید از طریق ویدیو به معرفی اطلاعیه‌ها و بخش‌های مختلف در سایت‌های آموزشی بپردازید.

دقت در انتخاب نام سایت

وب سایت شما اولین چیزی است که دانشجویان جدید یا فارغ التحصیلان مشاهده می‌کنند و ابزار ارتباطی اصلی برای بسیاری از بخش‌های داخل محیط آموزشی به شمار می‌رود. بنابراین ضروری است که آنچه به صورت آنلاین اتفاق می‌افتد، منعکس کننده آنچه به صورت آفلاین اتفاق می‌افتد باشد. داشتن یک نام آموزشی خوب و منحصر به فرد در طراحی سایت آموزشی بسیار مهم است.

قابلیت استفاده در تلفن همراه

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که باید به آن توجه ویژه شود این است که این سایت‌ها باید به صورتی طراحی شوند که کاربران بتوانند از تمام خدمات سایت درگوشی‌های موبایل خود نیز استفاده کنند؛ یعنی طراحی سایت باید برای موبایل بهینه سازی شود؛ بنابراین واکنش گرا بودن و ریسپانسیو بودن سایت آموزشی اهمیت زیادی دارد. در واقع می‌توان گفت که چیزی در حدود ۵۰ درصد از کاربران از طریق گوشی‌های موبایل و تبلت های خوب وارد سایت‌ها می‌شوند و به وب گردی مشغول هستند. سایت آموزشی که طراحی می‌کنید باید در همه نوع گوشی موبایل و یا تبلت و دستگاه‌های هوشمند بتواند به خوبی به اجرا درآید تا آن‌ها بتوانند به اطلاعات آموزشی مورد نظر خود دسترسی راحت و بی دغدغه‌ای داشته باشند.

مراقب صفحه اصلی باشید

در طراحی این سایت مانند سایر سایت‌ها طراحی صفحه اصلی سایت بسیار مهم است. اولین چیزی که کاربر در زمان ورود به سایت با آن مواجه می‌شود صفحه اصلی سایت است. این صفحه باید به صورت حرفه‌ای و بسیار عالی طراحی شود. عناصر و رنگ‌ها و ابزارهایی که در این صفحه به کار گرفته می‌شوند همگی باید به درستی استفاده شوند. ترکیب رنگ‌ها باید به دقت صورت گیرد.

توجه به تولید محتوا سایت آموزشی

بخش مهم در طراحی سایت آموزشی تولید محتوا است. ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که محتوا دور برمان را گرفته است. از صفحات شبکه‌های اجتماعی گرفته تا سایت‌های مختلف به لطف تولید محتوا است که دارند فعالیت می‌کنند. تولید محتوا برای سایت‌های آموزشی بسیار مهم است. تولید محتوای تازه و به روز که اطلاعات جدیدی را در اختیار مراجعه کنندگان به سایت آموزشی قرار دهد می‌تواند بر اعتبار و ارزش آموزشی سایت آموزشی شما بیفزاید.

بهینه سازی برای مرورگرها

از دیگر موارد مهم این است که باید این سایت‌ها به گونه‌ای طراحی و پیاده سازی شوند که بتوان آن‌ها را با تمامی مرورگرها به‌خوبی اجرا کرد و منحصر به اجرا توسط مرورگر خاصی نباشد. چون برخی از مرورگرها هستند که از بعضی ویژگی‌ها به خوبی پشتیبانی می‌کنند. به جهت این که کاربران از مرورگرهای مختلف برای بازدید سایت آموزشی استفاده می‌کنند، اگر این نکته رعایت نشود ممکن است تعداد زیادی از کاربران را از دست دهید.

سئو وب سایت

توجه به موضوع سئو وب سایت نه تنها در طراحی سایت آموزشی بلکه در طراحی هر نوع سایتی باید مورد توجه قرار گیرد. سئو در واقع به روش‌هایی گفته می‌شود که از طریق آن می‌توان رتبه سایت‌ها را در موتورهای جستجوگر بالا برد؛ یعنی باید به گونه‌ای باشد که برای موتورهای جستجوگر مخصوصاً موتور جستجوی گوگل بهینه سازی شود؛ زیرا اکثر کاربران در ایران از طریق گوگل به سرچ مطالب و محتوای مورد نظر خود می‌پردازند. هرچه سایت آموزشی که طراحی می‌شود از نظر سئو بهتر باشد در نتیجه جستجوی موتورهای جستجوگر رتبه بالاتری به دست خواهد آورد و امکان بازدید سایت توسط کاربران افزایش می‌یابد.

سرعت لود و بارگذاری سایت 

وقتی که کاربر آدرس سایت را در مرورگر خود تایپ می‌کند و منتظر می‌ماند تا سایت بارگذاری و اجرا شود نباید مدت زمان زیادی طول بکشد. کاربران به هیچ وجه دوست ندارند وقت ارزشمند خود را صرف نگاه کردن به باز شدن سایت کنند. روش‌های مختلف برنامه نویسی و تکنیک‌های پیشرفته‌ای که در کد نویسی و طراحی سایت آموزشی وجود دارد می‌تواند به شما برای حل این مسئله کمک زیادی کند.

همچنین باید به زبان برنامه نویسی که برای طراحی انتخاب می‌کنید توجه داشته باشید. از دیگر موارد مهم این است که در استفاده از تصاویر و فایل‌های آموزشی باید دقت شود که حجم تصاویر زیاد نباشد. تا حد ممکن استفاده از تصاویر و اسکریپت‌ها را در سایت به حداقل ممکن برسانید تا سایت آموزشی بتواند به راحتی و در زمان خیلی کمی بارگذاری و اجرا شود.

تمرکز بر ارائه اطلاعات آموزشی

چیزی که بیش از همه مهم است این است که تمرکز اصلی این سایت‌ها باید بر ارائه اطلاعات آموزشی دسته اول و با کیفیت باشد. افراد مختلف که از سراسر اینترنت و از طریق موتورهای جستجوگر وارد سایت آموزشی می‌شوند و یا کاربران و دانشجویانی که از سایت آموزشی مربوطه استفاده می‌کنند باید بتوانند به اطلاعات ناب و دست اول آموزشی و تخصصی دسترسی داشته باشند؛ بنابراین تمرکز بر ارائه اطلاعات آموزشی با کیفیت یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که باید به آن توجه شود.