هاست

معیارهای انتخاب هاست مناسب برای فروشگاه اینترنتی

هاست چیست؟

هاست به فضایی گفته می‌شود که فایل‌های وب سایت شما داخل آن نگهداری می‌شوند و زمانی که کاربر آدرس سایت شما را در مرورگر وارد می‌کند سایت را به او نمایش می‌دهد. می‌توان هاست را مثل یک فضای فیزیکی در نظر گرفت که شما برای تاسیس فروشگاه خودتان اجاره می‌کنید. انتخاب هاست ضعیف مثل انتخاب یک مکان نامناسب برای فروشگاه فیزیکی است. از همین روی انتخاب هاست مناسب سایت فروشگاهی مهم‌ترین بخش راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی است.

اما سوال اینجاست که یک هاست خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ البته پاسخ دادن به این سوال خیلی هم آسان نیست و قبل از هر چیز باید نیازمندی‌ها خودتان را مشخص کنید. مواردی مثل میزان فضا، تعداد دامنه‌ها و خدماتی که قرار است ارائه دهید همگی روی این انتخاب تاثیر گذار هستند.

مشخصات پایه هاست مناسب برای سایت فروشگاهی

طبق اطلاعات موجود در سایت رسمی وردپرس، هاست شما باید برای اجرای ووکامرس حداقل مشخصات زیر را داشته باشد:

  • حداقل ۳۲ مگابایت فضای دیسک
  • وب سرور Apache یا NGINX
  • PHP 7.2 یا بالاتر
  • MySQL 5.6 یا بالاتر
  • MariaDB 10 یا بالاتر
  • پشتیبانی از HTTPS
  • استفاده از کش سرور مناسب هم باعث افزایش بهره‌وری وبسایت شما خواهد شد.

ویژگی‌های مهم یک هاست فروشگاهی

با وجود اینکه رعایت موارد ذکر شده در بخش قبلی برای راه‌اندازی سایت فروشگاهی ضروری است اما این موارد به تنهایی کافی نیستند. برای انتخاب هاست مناسب شما باید به خوبی تحقیق کنید و لیستی از بهترین ارائه دهنده‌های خدمات هاستینگ جمع ‌آوری کنید و سپس با کمک فاکتورهای زیر بهترین گزینه را انتخاب کنید.

زمینه اصلی فعالیت شرکت

در صورتی که قصد راه‌اندازی وبسایت فروشگاهی را دارید، بهتر است شرکت‌هایی را انتخاب کنید که زمینه اصلی فعالیت آن‌ها ارائه هاست فروشگاهی است. شرکت موردنظر ممکن است در بخش توضیحات پلن‌های خود به این موضوع اشاره کرده باشد و یا حتی به صورت ویژه پلن‌هایی برای سایت‌های فروشگاهی داشته باشد. در صورتی هم که نمی‌توانید یک هاست مخصوص سایت فروشگاهی پیدا کنید که تمامی نیازهای شما را برطرف کند، بهتر است به دنبال هاست‌های اختصاصی وردپرس باشید.

پشتیبانی

در زمان خرید هاست ممکن است وسوسه شوید که ارزان‌ترین گزینه ممکن را انتخاب کنید اما از آنجایی که ارائه پشتیبانی باکیفیت معمولا هزینه‌ی زیادی در پی دارد، سایت‌هایی که پشتیبانی خوبی دارند معمولا قیمت بیشتری هم دارند. قبل از خرید هاست مناسب سایت فروشگاهی بهتر است کمی تحقیق کنید و گزینه‌ای را انتخاب کنید که در کنار خدمات دیگر بهتر پشتیبانی را هم به کاربران خود ارائه می‌دهند.

امکان ارتباط مستقیم از طریق تلفن، ایمیل، چت آنلاین و پشتیبانی ۲۴ ساعته خدماتی هستند که سایت مورد نظر باید بدون دریافت هرگونه هزینه اضافی ارائه دهد. همچنین پشتیبان‌ گیری منظم از فایل‌های شما و بازیابی سریع آن‌ها نیز دیگر فاکتورهای یک هاست خوب است.

معمولا در زمان انتخاب هاست فروشگاهی دو گزینه مختلف خواهید داشت:

  1. هاست مدیریت شده (Managed): در هاست‌های مدیریت شده وظایفی مثل نصب، به روزرسانی، تامین امنیت و پشتیبان‌گیری به صورت کاملا خودکار انجام می‌گردد. این گزینه برای افراد مبتدی و یا افرادی که نمی‌خواهند هر روز درگیر مدیریت سرور شوند مناست است. با این وجود هاست‌های مدیریت شده معمولا کمی گران‌تر هستند و امکان کنترل کمتری هم در اختیار شما قرار می‌دهند.
  2. هاست‌های مدیریت نشده (Non-Managed): این گزینه آزادی عملی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. در این پلن مواردی مثل امنیت و بهره‌وری سرور توسط شرکت ارائه دهنده کنترل خواهد شد ولی تمامی موارد دیگر در اختیار شما است. این نوع هاست معمولا ارزان‌تر است و برای استفاده از آن نیز به زمان بیشتری نیاز دارید اما در مقابل کنترل بیشتری روی سایت خودتان دارید و با محدودیت‌های هاست‌های مدیریت شده هم مواجه نخواهید شد.

نیازهای شما

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، برای خرید هاست مناسب سایت فروشگاهی باید نیازهای خودتان را هم بشناسید. برخی از این نیازها ممکن است به شرح زیر باشند:

  • مقدار ترافیک پیش ‌بینی شده (بازدید کننده در روز)
  • مقدار حافظه‌ی مورد نیاز: در صورتی که قرار است سایت شما تصاویر و ویدیوهای زیادی داشته باشد، این گزینه خیلی مهم است.
  • گواهینامه SSL: این گزینه برای اکثر سایت‌ها و به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی ضروری است. گواهینامه SSL از اطلاعات خصوصی مشتری‌ها محافظت خواهید کرد و موتورهای جستجو هم سایت شما را به عنوان یک سایت قابل اعتماد می‌شناسند.
  • شبکه توزیع محتوا (CDN): CDN قابلیتی است که باعث افزایش سرعت سایت شما خواهد شد. در صورت استفاده از این قابلیت تصاویر و فایل‌های ثابت مثل CSS و Java Script روی یک سرور جداگانه نگه ‌داری خواهند شد و کاربر از طریق نزدیک‌ترین سرور به خود سایت شما را مشاهده خواهد کرد. این قابلیت برای سایت‌هایی که مخاطبان آن‌ها از لحاظ جغرافیایی گسترده هستند بسیار پرکاربرد است.
  • سیستم کش داخلی: هر بار که مخاطب از سایت شما بازدید می‌کند، تمامی فایل‌های مورد نیاز (تصاویر، ویدیوها و دیگر فایل‌ها) توسط مرورگر آن‌ها دانلود خواهد شد. اما در صورتی که از سیستم کش استفاده کنید، این فایل‌ها در بخشی دیگر ذخیره خواهند شد و به این ترتیب در بازدیدهای بعدی سایت شما سریع‌تر بارگذاری خواهد شد.

قابل توسعه بودن هاست

با وجود اینکه ممکن است در حال حاضر یک سایت کوچک داشته باشید اما باید به آینده فکر کنید. با توسعه کسب و کار شما به یک سرور قوی‌تر هم نیاز خواهید داشت. به همین خاطر در زمان خرید هاست مناسب سایت فروشگاهی باید به دنبال گزینه‌هایی باشید که پلن‌های مختلفی ارائه می‌دهند و تغییر پلن هم به سادگی قابل انجام باشد.

امروزه برخی از شرکت‌ها امکانی تحت عنوان میزبانی ابری دارند. این امکان برای سایت‌هایی که ممکن است رشد ناگهانی بازدید کننده داشته باشند مناسب است زیرا به صورت پویا و بسته به مقدار بازدید کننده امکانات آن تغییر می‌کند. هاست ابری با افزایش تقاضای کاربران و افزایش بازدید گسترش خواهد یافت و مطمئن خواهید بود که سایت شما هیچوقت از دسترس خارج نخواهد شد.

آپ تایم و امنیت سرور

معمولا ممکن است سایت شما به دلیل تعمیرات و به روزرسانی برای مدت زمان کوتاهی از دسترس خارج شود. مدت زمانی که هاست در دسترس است و امکان بازدید از سایت‌های میزبانی شده روی آن وجود دارد آپ تایم نامیده می‌شود. آپ تایم سرور هر چقدر که به عدد ۱۰۰ نزدیک باشد بهتر است و ایده‌آل این است که به دنبال یک سرور با آپ تایم ۹۹% باشید.

هاست انتخابی نقش مهمی در امنیت سایت شما دارد. قبلا در مورد گواهینامه SSL و پشتیبان‌ گیری صحبت کردیم اما در زمان خرید هاست موارد دیگری هم وجود دارد که باید بررسی کنید:

  • امنیت نرم ‌افزاری: وردپرس به آخرین نسخه از نرم‌ افزارهای نصب شده روی سیستم مثل PHP و MySQL نیاز دارد. به همین خاطر در زمان خرید مطمئن شوید که هاست موردنظر به روزترین نسخه‌ی این نرم‌افزارها را به شما ارائه می‌دهد. در غیر این صورت سایت شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
  • محافظت در برابر بدافزارها: با این می‌توانید به شخصه سایت خودتان را از لحاظ وجود بدافزار بررسی کنید اما بهتر است که این کار از سطح سرور هم انجام شود. هاست انتخابی باید Malware Scan را به عنوان بخشی از پلن میزبانی به شما ارائه دهد تا در صورت وجود هرگونه خطری شما متوجه آن شوید.
  • فایروال: از فایروال برای مراقبت از داده‌ها و فایل‌های سایت شما استفاده می‌شود. در واقع هاست یک دیوار مخفی بین سرور شما و هکرها است.

برای خرید هاست مناسب سایت فروشگاهی باید نیازها و ایده‌آل‌های شخصی خودتان را هم مدنظر داشته باشید. مواردی مثل زمینه فعالیت شرکت موردنظر، کیفیت پشتیبانی و… موارد مهمی هستند که قبل از خرید باید به دقت بررسی کنید. همچنین باید شرکتی را انتخاب کنید که پلن‌های مختلفی ارائه می‌دهد و به راحتی می‌توانید هاست خودتان را ارتقاء دهید.

برچسب‌ها: بدون برچسب
0
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات