سایت ریسپانسیو

طراحی سایت ریسپانسیو امروزه چه تاثیری بر مشتری مداری دارد؟

در گذشته که خبری از طراحی سایت ریسپانسیو نبود، طراحان سایت کار بسیار راحتی داشتند و تمامی سایت‌ها را فقط برای محیط دسکتاپ طراحی می‌کردند. در آن زمان تقریبا تمامی مانیتورها ابعاد یکسانی داشتند و نیازی نبود چند نسخه‌ی مختلف از یک سایت را برای مانیتورهای مختلف طراحی کنند.

از زمان عرضه‌ی گوشی‌های موبایل سوال خیلی از طراح‌ها این بوده است که باید یک سایت واکنش‌گرا و سازگار با گوشی‌های مختلف طراحی کنند که بسته به سایز نمایشگر تغییر می‌کند یا باید یک نسخه‌ی ثابت برای تمامی گوشی‌های موبایل طراحی شود؟ مورد دوم که تحت عنوان طراحی m(dot) نیز شناخته می‌شد برای مدتی طرفداران زیادی داشت و اکثر وب سایت‌ها آدرسی به شکل m.site.com هم داشتند.

در این مقاله ما در مورد طراحی m(dot) صحبت نمی‌کنیم زیرا امروزه این نوع طراحی تقریبا منسوخ شده است. فقط بهتر است در این حد بدانید که در این مدل طراحی سایت یک نسخه‌ی جداگانه از سایت با محتوای کمتر، تصاویر کمتر و مکان‌یابی ساده‌تر طراحی می‌شد.

طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

در ابتدای قرن ۲۱ سوال اصلی خیلی از طراح‌ها این بود که باید طراحی ثابت را انتخاب کنند یا طراحی شناور گزینه بهتری است؟ در طراحی شناور ابعاد با درصد تنظیم می‌شوند و عناصر مختلف به اندازه‌ای کشیده می‌شوند که تمام کادر مرورگر را پر کنند. اما در طراحی ثابت ابعاد عناصر مختلف به صورت ثابت و توسط طراح بر حسب پیکسل معرفی می‌شد.

هیچکدام از این دو مدل بدون اشتباه نبودند. با وجود اینکه سایت‌هایی با طراحی شناور روی صفحات کوچک با ابعاد مختلف به خوبی نمایش داده می‌شدند اما روی صفحات عریض‌تر خیلی کوچک و زشت دیده می‌شدند. سایت‌هایی هم که با ابعاد ثابت طراحی می‌شدند روی صفحات دسکتاپ ظاهر مناسبی داشتند اما استفاده از آن‌ها روی موبایل تقریبا غیرممکن بود.

با این وجود امروزه این دو متد جای خود را به طراحی سایت ریسپانسیو داده‌اند. از سال ۲۰۱۵ پس از اینکه گوگل اعلام کرد سایت‌های واکنش گرا که عملکرد خوبی روی گوشی‌های موبایل داشته باشند رتبه بهتری در نتایج جستجو خواهند داشت، افراد بیشتری به طراحی این نوع سایت روی آورده‌اند.

با این وجود تاریخچه‌ی طراحی سایت واکنش گرا به قبل از سال ۲۰۱۵ بر می‌گردد. در واقع اولین سایتی که بسته به عرض نمایشگر تغییر می‌کرد در سال ۲۰۰۲ میلادی طراحی شد. اما به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی این نوع سایت با تغییرهایی مواجه بود و امروزه به جای طراحی چندین سایت برای صفحات مختلف، یک سایت جامع طراحی می‌شود که توانایی تغییر بسته به نیاز کاربر و ابعاد صفحه نمایش او را دارد. البته تا سال ۲۰۱۰ از عبارت طراحی سایت واکنش گرا استفاده نمی‌شد تا اینکه یک طراح سایت به نام  اتان مارکوت در کتابی به همین نام از این عبارت استفاده کرد.

تاثیر طراحی سایت ریسپانسیو روی مشتری مداری

سایت‌های ریسپانسیو به راحت کردن فرآیند استفاده از سایت و به صورت کلی راحت کردن مراحل خرید و تکمیل سفارش تاثیر مستقیمی روی بهبود تجربه کاربری و همچنین مشتری مداری شما دارد. در ادامه این موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بهبود تجربه کاربری

در دنیای بازاریابی دیجیتال و فروشگاه‌های آنلاین اولین تاثیری که سایت شما روی مخاطب می‌گذارد خیلی مهم است. کسی که اولین بار از سایت شما بازدید می‌کند، انتظار دارد بتواند به راحتی از بخش‌های مختلف آن استفاده نماید. بدین ترتیب هدف اصلی طراحی سایت ریسپانسیو ایجاد یک تجربه‌ی یکپارچه است. در صورتی که یک وبسایت واکنش گرا داشته باشید کاربران می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند و برای استفاده‌ی دوباره باز هم به سراغ شما می‌آیند. اما در صورتی که این موضوع را در نظر نداشته باشید، ضریب پرش سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد و ممکن است خیلی از مخاطبان احتمالی خود را از دست بدهید.

یکی از فاکتورهای خیلی مهم برای سنجش کیفیت تجربه کاربری مدت زمانی است که مخاطب در سایت شما حضور دارد. در صورتی که استفاده از سایت شما برای کاربر سخت باشد و مجبور باشد روی بخش‌های مختلف صفحه زوم کند، به سرعت سایت شما را ترک خواهد کرد.

اما در صورتی که سایت شما متناسب با ابعاد صفحه نمایش تغییر اندازه دهد، بازدیدکننده‌ها مشکلی برای دسترسی به منوها، لینک‌ها، کلیدها و یا پر کردن فرم‌های مختلف نخواهند داشت. در نتیجه تجربه بهتری از سایت شما به دست می‌آورند و زمان بیشتری را در آن می‌گذرانند. بهبود تجربه کاربری و کاربردپذیری سایت شما باعث خواهد شد مقدار معرفی دهان به دهان آن نیز افزایش یابد و مشتریان جدیدی جذب کسب و کار شما شوند.

دسترسی سریع‌تر و راحت‌تر به سایت

طراحی سایت ریسپانسیو باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحات خواهد شد و در نتیجه دسترسی به آن‌ها نیز سریع‌تر و راحت‌تر صورت می‌گیرد. این افزایش سرعت در تمامی دستگاه‌ها قابل مشاهده است اما در دستگاه‌های موبایل و تبلت‌ها بیشتر است. در این وبسایت‌ها به دلیل استفاده از تصاویر واکنش‌گرا و جدول‌های شناور محتویات سایت خیلی زودتر بارگذاری خواهند شد و کاربر می‌تواند خیلی سریع‌تر صفحه را مشاهده کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، ۵۳% از کاربران موبایل در صورتی که بارگذاری یک سایت بیشتر از ۳ ثانیه طول بکشد آن را ترک خواهند کرد. همین تحقیقات نشان می‌دهد که در سایت‌هایی که سرعت لود آن‌ها بالاتر است، مخاطب زمان بیشتری را صرف خواهد کرد و نرخ تبدیل هم افزایش خواهد یافت. همین موضوع به تنهایی اهمیت استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو را نشان می‌دهد.

تاثیر طراحی سایت واکنش گرا روی سئو

سایت رسپانسیو و سئو

سایت رسپانسیو و سئو

همانطور که در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره شد، امروزه ما در دنیای گوشی‌های موبایل زندگی می‌کنیم و گوگل هم سایت‌هایی که برای گوشی‌های موبایل مناسب هستند را قبل از دیگر سایت‌ها در نتایج گوگل نمایش می‌دهد. به همین خاطر در صورتی که می‌خواهید به نتایج اول گوگل برسید باید نگاهی ویژه به طراحی سایت ریسپانسیو داشته باشید.

اهمیت طراحی سایت واکنش گرا برای سئو روز به روز افزایش خواهد یافت. گوگل سایت‌هایی که ریسپانسیو هستند را به چند دلیل بیشتر دوست دارد. اول از همه اینکه سایت‌های واکنش گرا صرف نظر از دستگاه مورد استفاده، یک URL ثابت دارند. این موضوع باعث خواهد شد گوگل خیلی راحت‌تر بتواند سایت شما را ایندکس کند. علاوه بر این برای کاربر نیز اشتراک‌گذاری محتواهایی که یک آدرس ثابت دارند راحت‌تر است. آخرین مورد هم اینکه اگر به جای استفاده از نسخه‌های مختلف موبایل و دسکتاپ، فقط یک عدد سایت واکنش گرا داشته باشید، می‌توانید از بروز مشکل Duplicate Content هم جلوگیری کنید و رتبه‌ی سایتتان را در موتورهای جستجو افزایش دهید.

مزایای طراحی سایت ریسپانسیو فقط به این موارد ختم نمی‌شود و مطمئنا این نوع طراحی مزایای بسیار بیشتری دارد که در این مقاله نمی‌گنجد. طراحی سایت واکنش گرا در نهایت به افزایش مخاطبین وبسایت شما و در نتیجه افزایش فروش منجر خواهد شد.

برچسب‌ها: بدون برچسب
0
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات