تفاوت بین سایت و پورتال

تفاوت بین سایت و پورتال چیست؟

تفاوت بین سایت و پورتال چیست؟

با گسترش روز افزون شبکه جهانی اینترنت در بین مردم و استفاده تعداد زیادی از کاربران از امکانات موجود در اینترنت، مباحث نوین و جدیدی وارد مقوله طراحی سایت شده است. کاربران عادی و افرادی که به تازگی پا به دنیای اینترنت و فناوری اطلاعات گذاشته‌اند، نمی‌توانند این مباحث و اطلاعات مربوط به آن را از هم متمایز کنند. اگر بخواهیم یکی از نمونه‌های متدوال را مثال بزنیم، می‌توانیم به تفاوت بین سایت و پورتال اشاره کنیم‌.

اکثر کاربران حرفه‌ای اینترنت بارها نام کلمه پورتال را شنیده‌اند و با مفهوم آن آشنایی کامل دارند. اما برای کاربران تازه وارد شنیدن واژه پورتال ممکن است تازگی داشته باشد. برخی از آن‌ها گمان می‌کنند که پورتال همان سایت است‌. این در حالیست که سایت و پورتال از نظر سرعت دسترسی و ارائه اطلاعات تفاوت‌های زیادی با هم دارند.‌ برای آشنایی بیشتر با مفهوم سایت و پورتال و تفاوت آن‌ها با یکدیگر پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا پایان مطالعه کنید. عناوین این مقاله عبارتند از: سایت چیست؟ آشنایی با انواع سایت، پورتال چیست؟ آشنایی با انواع پورتال و تفاوت‌های بین سایت و پورتال.

سایت چیست؟

وقتی دنبال کسب اطلاعات درباره یک موضوع هستید، معمولا با استفاده از سرچ در گوگل و مطالعه مطالب سایت‌های مخالف اطلاعات مورد نظر خود را کسب می‌کنید. امروزه نقش اینترنت و سایت‌های متنوع را در زندگی انسان و برآورده کردن نیازها نمی‌توان نادیده گرفت. سایت‌ها با اهدافی از قبیل خرید، ارائه تسهیلات بانکی، پرداخت‌های آنلاین، ارائه اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

علاوه بر این امکانات طراحی سایت خدمت زیادی به کسب و کارها و کارآفرینان کرده است. اکثر بیزینس‌ها امنیت سایت خود را بالا می‌برند و به هیچ وجه امکان هک سایتی که دارای امنیت بالاست، وجود ندارد‌. به طور کلی سایت مجموعه‌ای از چند صفحه در وب است که این صفحات به وسیله لینک داخلی به یکدیگر ارتباط دارند. با استفاده از آدرس URL می‌توان به یک سایت دسترسی پیدا کرد.‌ صفحات سازماندهی شده سایت به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق آن صفحات مسیر خود را بیابند و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

در اکثر سایت‌های طراحی شده در وب، صفحاتی مانند ارتباط با ما، صفحه خانه و صفحه درباره ما وجود دارد. سایت‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند‌ که عبارتند از: سایت ایستا یا استاتیک، سایت پویا یا داینامیک و سایت تعاملی یا اینتراکتیو.

آشنایی با انواع سایت

  • سایت‌ ایستا یا استاتیک:

سایت ایستا به سایت‌های گفته می‌شود که در آن صفحات وب دارای یک محتوای ثابت و بدون تغییر هستند. محتوای این سایت‌ها تا زمانی که مدیران سایت تغییری در آن ندهد، همانگونه ثابت و بدون کوچکترین تغییری باقی خواهد ماند. محتوای به اشتراک گذاشته شده در این نوع سایت گاهی بسیار غنی و در بعضی مواقع نیز یک متن بسیار ساده است. صرف نظر از اینکه با چه فاصله زمانی که از سایت ایستا بازدید کنید، با همان محتوای قبلی روبرو خواهید شد.

  • سایت پویا یا داینامیک:

به سایت‌هایی که با استفاده از پارامترهایی همانند اسکریپت‌ها، قالب سایت و محتوای ارائه شده و غیره به صورت خودکار آپدیت می‌شوند، سایت پویا یا داینامیک می‌گویند. در این نوع سایت کاربران با هر بار مراجعه به صفحات سایت با محتوایی جدید و متنوع روبرو می‌شوند‌. طراحی و ساخت سایت‌های پویا با کمک نرم‌افزارهایی مانند JSP, PHP, PYTHON انجام می‌شود.

  • سایت‌ تعاملی یا اینتراکتیو:

به سایت‌هایی که به منظور تعامل و برقراری ارتباط با کاربران ساخته می‌شود، سایت‌ تعاملی یا اینتراکتیو گفته می‌شود. محتوای این سایت‌ها بسیار جذاب است به طوری که به جذب و حفظ کاربران بیشتر کمک شایانی می‌کند. در بخشی از سایت برای کاربران این امکان فراهم شده که بتوانند نظرات خود را درباره موضوعات و عملکرد سایت انتشار دهند. کسب و کارهای اینترنتی معمولا برای تعامل با مشتری‌های خود و ارزیابی خدمات ارائه شده و افزایش فروش اینترنتی اقدام به طراحی و راه اندازی سایت تعاملی یا اینتراکتیو می‌کنند. هزینه راه اندازی این نوع سایت از سایت‌های داینامیک و استاتیک بیشتر است.

پورتال چیست؟

پورتال دروازه‌ای است که به یک بانک اطلاعاتی وارد می‌شود. در واقع این سیستم مدیریتی به شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف این امکان را می‌دهد که بتوانند اطلاعات و داده‌های خود در آن بسازند و به اشتراک بگذارند. این اطلاعات قابلیت استفاده مجدد و تبادل نیز دارند. کاربران برای ورود به پورتال‌ باید دارای شناسه کاربری و رمز عبور باشند. کاربر پس از وارد کردن شناسه و رمز عبور می‌تواند به محتوای پورتابل دسترسی داشته باشد. URL هر پورتال اختصاصی است.

پورتال‌ها دارای محتوایی پویا یا داینامیک می‌باشند و بیشتر مطالبی که به اشتراک گذاشته می‌شود شامل اطلاعات عمومی هستند. محتوای پویا در هر بازدید تغییر می‌کند. در شرکت‌های طراحی پورتال، پورتال‌ها با توجه به نیاز کاربران ساخته می‌شود. پورتال‌ها به طور کلی به دو دسته پورتال‌های افقی و پورتال‌های عمودی تقسیم می‌شود‌.

آشنایی با انواع پورتال

  • پورتال افقی:

پورتال افقی (پورتال سازمانی افقی) به پورتال‌هایی گفته می‌شود که پلتفرم آن‌ها عمومی است و شرکت‌های گوناگونی از آن استفاده می‌کنند. در پورتال افقی انواع مختلف اطلاعات و خدمات مورد نیاز کاربر با جستجو فراهم می‌شود. پورتال آموزشی، پورتال فرهنگی، پورتال شرکتی و غیره نمونه‌های رایج پورتال افقی محسوب می‌شوند.

  • پورتال عمودی:

‌پورتال عمودی (پورتال سازمانی عمودی) یا ورتال ارائه دهنده اطلاعات و خدمات خاص شرکت هستند و بیشتر برای کاربرانی مناسب است که به دنبال شرکت یا موضوعی خاص می‌گردند. این پورتال‌ها نیز کاربر محورند. کسب و کارهایی که قصد دارند خدمات مرتبط به شرکت خود را در اختیار کاربران قرار دهند، باید از طراحان متخصص وب بخواهند که برای آن‌ها پورتال عمودی راه‌اندازی کنند. اگر بخواهیم از پورتال عمودی مثال بزنیم، می‌توان به پورتال مناقصه و پورتال دانشگاهی اشاره کرد.

تفاوت‌های بین سایت و پورتال

اولین تفاوت بین سایت و پورتال این است که پورتال دروازه‌ای ورودی است که کاربر را وارد یک بانک اطلاعاتی می‌کند‌. در واقع پورتال نقش یک راهنما را بازی می‌کند و باعث می‌شود کاربر از این طریق باپورتال‌ها و سایت‌های دیگر آشنا شود. به همین دلیل در بیشتر مواقع به پورتال Internet Yellow Pages نیز گفته می‌شود.

اما سایت‌‌ برخلاف پورتال‌‌ دارای اطلاعات بسیار زیادیست که کاربر به راحتی به آن دسترسی دارد. سایت نیز مانند پورتال از امکاناتی برای مدیریت داده‌ها و جستجوی آن‌ها استفاده می‌کند، با این تفاوت که داده‌های یک سایت بر روی پایگاه‌ داده‌های همان سایت قرار داده می‌شود‌.

موضوع دیگری که تفاوت بین سایت و پورتال را مشخص می‌کند این است که داده‌ها و محتوای ارائه شده در پورتال بیشتر جنبه اطلاعات عمومی دارند و مطالب مختلف به صورت پراکنده از منابع گوناگون جمع آوری شده و در پورتال قرار داده می‌شود. به همین دلیل پراکندگی مطالب در پورتال زیاد است‌.

برای طبقه بندی اطلاعات موجود در پورتال از ابزاری به نام Directory استفاده می‌شود. در سایت پراکندگی داده‌ها بسیار کمتر از پورتال است‌، زیرا اطلاعات از منابع محدودتری جمع ‌اوری شده‌اند. در محتوای یک سایت به صورت تخصصی‌تر فقط به یک موضوع پرداخته می‌شود‌.

پورتال طوری طراحی شده است که پاسخگوی نیاز تمام کابران با سلیقه‌های متفاوت و در گروه‌های سنی مختلف با هر شغلی باشد. یعنی در واقع پورتال بیشتر سیستمی کاربر محور به شمار می‌رود. امکاناتی مانند چت، برگزاری نشست‌ها و انجمن‌های اینترنتی و پست الکترونیکی کاربران را ترغیب می‌کند که وارد یک پورتال شوند.

برخلاف پورتال، سایت کاربر محور نیست بلکه subjective و موضوع محور می‌باشد‌. لازمه ورود یک کاربر به سایت علاقمندی او به موضوع سایت است. بنابراین یکی دیگر از تفاوت‌های بین سایت و پورتال کاربر محور بودن پورتال و موضوع محور بودن سایت می‌باشد.

 یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین سایت و پورتال این است که پورتال‌ها با هدف کسب درآمد و اهداف تجاری طراحی و راه‌ اندازی می‌شوند و بیشتر دارای جنبه‌های اقتصادی هستند. اکثر پورتال‌های موجود از طریق ارائه تبلیغات و دریافت دستمزد بابت آن‌ها کسب درآمد می‌کنند‌. در حالی که سایت‌ها فعالیت‌های تبلیغاتی ندارند.

در این مقاله شما را با تعریف سایت، انواع سایت، تعریف پورتال، انواع پورتال و تفاوت‌های اساسی بین سایت و پورتال آشنا کردیم. امیدواریم از مطالب ارائه شده در این مقاله کمال استفاده را برده باشید.

برچسب‌ها: بدون برچسب
0
0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه نظرات